De eerste week! - Reisverslag uit Mandeville, Jamaica van Eline Peetermans - WaarBenJij.nu De eerste week! - Reisverslag uit Mandeville, Jamaica van Eline Peetermans - WaarBenJij.nu

De eerste week!

Blijf op de hoogte en volg Eline

09 Maart 2015 | Jamaica, Mandeville

De eerste dag werden we verwacht om 8 uur in het ziekenhuis. Daarna werden we kort rondgeleid en naar onze dienst gebracht. Ik startte deze week op ‘Male surgical ward’. Al direct een groot verschil tegenover België, mannen en vrouwen liggen op aparte diensten. Eens op de dienst aangekomen, heb ik gewoon 10 minuten staan rondkijken… Er waren geen kamers het was gewoon een zaal vol bedden met hier en daar een gordijn, voor de privacy zeg maar. Ik werd voorgesteld aan een verpleegster waar ik die dag mee kon meelopen. Om eerlijk te zijn heb ik die dag wat onwennig rondgelopen aangezien de ochtendshift daar heel raar verliep. De shift start om 7 uur, maar de meeste komen aan tegen half 8 of soms zelfs 8 uur. Dit is iets dat bij verpleegkundigen in België zelden voorkomt. Ze beginnen met een soort van briefing, deze gebeurd bij de patiënt aan bed. Dat vind ik wel een groot pluspunt, zo weet de patiënt ook ineens alles wat hem te wachten staat. Daarna begonnen de verpleegkundigen met schrijven in het verpleegkundig dossier. Twee uur later waren ze nog steeds aan het schrijven… Na al dit schrijven gebeurde de wondzorgen van sommige patiënten. In plaats van dat wij voor elke patiënt een nieuwe wondzorgset gebruiken, gebruiken ze in Jamaica één set voor al die wondzorgen die ze moeten uitvoeren in de morgen. Op de dienst waar ik stage liep, gebruikte ze geen pincet. Wel deden ze bij elke patiënt een ander paar steriele handschoenen aan! Welke middelen ze gebruiken voor het reinigen en ontsmetten is bij elke patiënt anders. Bij de ene gebruiken ze een soort van betadine, bij de andere gebruiken ze azijn. Het recht op privacy heb ik dikwijls in vraag gesteld deze eerste week, de dossiers die slingeren overal in het rond. Ook de handhygiëne, die in België oh zo belangrijk zijn, zijn ver te zoeken hier. Ze wassen hun handen wel, maar doekjes voor af te drogen hebben ze zelden. Dan maar handen afdrogen met aanvragen voor RX of gewoon schudden tot ze droog zijn! Mensen wassen moet de ochtendshift niet doen, dat gebeurd door de PCA (patiënt care assistent). Zij beginnen hiermee om 4uur in de ochtend.
Het ziekenhuis rond de middag deed me denken aan Wijnegem shoppingcenter op zijn drukste moment. De eerste week was dus een hele belevenis, wat een verschil met België. De mensen zijn hier wel allemaal super vriendelijk!
Om week 1 af te sluiten zijn we met 17 vrijwilligers op vrijdag vertrokken naar Port Antonio om samen het weekend door te brengen. Met 17 in hetzelfde taxi busje, super krap! Het was een weekend genieten van de zon, de zee en het strand!
Helemaal klaar voor week 2!
Groetjes

  • 09 Maart 2015 - 10:22

    Alien:

    Hela lieveke!

    Wat een avonturen daar al precies. Tis moeilijk voor te stellen allemaal!
    Ik zag aan de foto's dat het weekend al zalig was! Geniet er nog volop van! Ik wacht al in spanning op het volgende verslag.

    Dikke kus en knuffel
    Alien

  • 09 Maart 2015 - 11:03

    Jolene :

    Heeey peeke

    Amai das al nen hele boek!
    Wel zwaar en confronterend denk ik om dat allemaal te zien..
    Iedereen heeft daar zo wel een beeld van, maar om er zo echt me uwe neus voor te staan Is toch wel een andere zaak denk ik dan...
    Geniet er nog van, want dit Is wel boeiend om eens mee te maken!
    Maar kom toch maar snel terug hihihi

    Loveyou <3

    Jolene

  • 16 Maart 2015 - 15:48

    Danny Peeters, Thomas More Lier:

    Eline,
    Jullie blogs en de foto's doen me watertanden !
    Als ik zo die foto's bekijk, dan ben ik er zeker van dat jullie de tijd van jullie leven hebben !
    Ik ben blij dat jullie genieten van zowel het werk in het ziekenhuis als de momenten erbuiten ;-)
    Jamaica lijkt echt wel een super locatie !
    Geniet nog want de tijd vliegt !
    Groet,
    Danny Peeters

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Actief sinds 19 Feb. 2015
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 8583

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 23 Mei 2015

Buitenlandse stage Jamaica

Landen bezocht: